https://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Kapit%C3%A1l_kulturn%C3%AD&feed=atom&action=historyKapitál kulturní - Historie editací2024-03-28T15:15:06ZHistorie editací této stránkyMediaWiki 1.31.1https://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Kapit%C3%A1l_kulturn%C3%AD&diff=10005&oldid=previmported>Admin: Přidána poslední věta Viz též heslo společnost diplomů v Petruskových Společnostech (2006)2020-09-21T06:16:54Z<p>Přidána poslední věta Viz též heslo <a href="/w/Spole%C4%8Dnost_diplom%C5%AF_(PSpol)" title="Společnost diplomů (PSpol)">společnost diplomů</a> v <a href="/w/PSpol" title="PSpol">Petruskových Společnostech (2006)</a></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="cs">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Starší verze</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Verze z 21. 9. 2020, 06:16</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l17" >Řádek 17:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Řádek 17:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">----</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><span class="see-also">Viz též heslo [[společnost diplomů (PSpol)|společnost diplomů]] v [[PSpol|Petruskových Společnostech (2006)]]</span><br /></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td></tr>
</table>imported>Adminhttps://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Kapit%C3%A1l_kulturn%C3%AD&diff=6127&oldid=prevAdmin: finalizován tvar zápisu autorů hesel2017-12-11T16:02:24Z<p>finalizován tvar zápisu autorů hesel</p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="cs">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Starší verze</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Verze z 11. 12. 2017, 16:02</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l14" >Řádek 14:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Řádek 14:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span class="section_title">Literatura:</span> ''Bourdieu, P.'': Cultural Reproduction and Social Reproduction. In: ''Brown, R.'' ed.: Knowledge, Education and Cultural Change. London 1973; ''Bourdieu, P.'' – ''Passeron, J. C.'': Reproduction in Education, Society and Culture. London 1977; ''Maggio, P.'': Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Cultural Participation on the Grades of U.S. High School Students. ''American'' Sociological Review, 1982, č. 2.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span class="section_title">Literatura:</span> ''Bourdieu, P.'': Cultural Reproduction and Social Reproduction. In: ''Brown, R.'' ed.: Knowledge, Education and Cultural Change. London 1973; ''Bourdieu, P.'' – ''Passeron, J. C.'': Reproduction in Education, Society and Culture. London 1977; ''Maggio, P.'': Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Cultural Participation on the Grades of U.S. High School Students. ''American'' Sociological Review, 1982, č. 2.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">-- </del>''[[:Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej|Ondřej Hubáček]]''<br /></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''[[:Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej|Ondřej Hubáček]]''<br /></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td></tr>
</table>Adminhttps://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Kapit%C3%A1l_kulturn%C3%AD&diff=1576&oldid=prevAdmin: import na produkční server2017-12-10T16:53:52Z<p>import na produkční server</p>
<p><b>Nová stránka</b></p><div><span id="entry">kapitál kulturní</span> – zvl. forma získaných předpokladů jedince nebo skupiny k dosažení určitého soc. [[status|statusu]], která je vázána na charakter a úroveň [[enkulturace]]. Od 70. l. je ''k.k.'' jedním z klíčových pojmů analýzy úlohy systému [[vzdělávání]] v [[reprodukce sociální|sociální reprodukci]]. Jeho výklad navazuje na ekonomizující chápání tzv. [[kapitál lidský|lidského kapitálu]], jehož důležitou složkou je vzdělání jako nemateriální [[kapitál]], který analogicky finančnímu kapitálu přináší svému vlastníku zisk v podobě privilegovaného spol. postavení a z něho plynoucích ekon. a soc. výhod. V tomto smyslu byla kategorie ''k.k.'' poprvé použita ''A. R. J. Turgotem''. Její zákl. principy však zformuloval až ''P. F. Bourdieu'' v rámci své koncepce soc. a kult. reprodukce, založené na analýze forem soc. [[jednání]]. Jednotlivci i skupiny podle něho svým jednáním usilují o začlenění do spol. vrstvy zaujímající v dané společnosti privilegované postavení. Tato vrstva se vyznačuje specif. kult. rysy, vkusem a stylem. Jejich osvojení je nezbytnou podmínkou správné orientace ve způsobech chování a jejich symbolických významech, které indikují příslušnost k této vrstvě a tvoří kult. předpoklady vzájemné komunikace mezi jejími členy. Aktivní participace na tzv. elitní statusové kultuře (podle ''M. Webera'') je klíčovým strategickým prvkem jednání směřujícího k zaujetí privilegované pozice. Představuje „symbolický kapitál“, který jednotlivci nebo skupiny vkládají do boje o prosazení ve společnosti. V této souvislosti zavádí ''Bourdieu'' pojem ''k.k.'' a definuje jej jako nástroj přivlastňování symbolického bohatství, které je společností pokládáno za hodno toho, aby bylo vyhledáváno a vlastněno. Distribuci formálních oprávnění (profesní kvalifikace) i subjektivních dispozic (znalost správných postupů) ke vstupu do vládnoucí vrstvy zprostředkovává vzdělávací systém, jehož charakter je určován právě touto vrstvou. Jazykové a ostatní symbolické kódy používané při školní komunikaci jsou proto odvozovány z její statusové kultury. Žáci, kteří tuto kulturu ovládají, se pak díky tomu jeví jako nadanější a inteligentnější, učitelé s nimi snáze komunikují a věnují jim větší pozornost. Úroveň dosaženého vzdělání jednotlivce je tak přímo závislá na tom, v jaké míře absorboval dominantní kulturu neboli jakým ''k.k.'' disponuje. Vzdělávací systém přitom předpokládá a vyžaduje řadu schopností, které tvoří důležité komponenty ''k.k.'' (např. schopnost verbální komunikace nebo percepce umění) a jejichž osvojování sám nezprostředkovává. Tyto schopnosti jsou získávány převážně v [[rodina|rodině]]. Míra ''k.k.'', jímž jednotlivec disponuje, proto závisí značně na tom, kolik je ho akumulováno ve výchozí rodině.<br />
<br />
''K.k.'' je ovšem ve společnosti rozložen nerovnoměrně, podle postavení v mocenské struktuře a paralelně s kapitálem ekon. a [[kapitál sociální|kapitálem sociálním]]. Selekce žáků ve vzdělávacím systému podle vstupního ''k.k.'' tak skrytě reprodukuje [[nerovnost sociální|sociální nerovnost]] ve společnosti. Příslušníkům vládnoucí vrstvy poskytuje přednostně vzdělanostní a kvalifikační oprávnění ke vstupu do privilegovaných mocenských, ekon. a soc. pozic a umožňuje tím, aby si tato vrstva udržovala svá [[privilegium|privilegia]]. Šance na vzestupnou [[mobilita sociální|sociální mobilitu]] příslušníků nižších spol. vrstev, kteří mají horší výchozí podmínky, naopak blokuje. Vstupní spol. nerovnosti se tak ve vzdělávacím systému transformují v soc. legitimnější nerovnosti individ. předpokladů a možností a nabývají zdání přirozených nerovností. Prostřednictvím vzdělávacího systému tedy ''k.k.'' působí jako nástroj mezigenerační transmise spol. nerovnosti, podílí se na autoreprodukci jednotlivých spol. vrstev a pomáhá reprodukovat danou strukturu spol. vztahů (viz též [[alokace sociální]]).<br />
<br />
Při výkladu pojmu ''k.k.'' je ovšem možné uplatnit také jeho demokratizační pojetí, které vychází z humanizační funkce [[kultura|kultury]] při utváření lidské osobnosti. Pod ''k.k.'' se pak rozumí všechny latentní schopnosti člověka, které je možno individ. osvojovat a rozvíjet a prolamovat jimi spol. bariéry determinující průběh životní dráhy jednotlivce, resp. jeho [[kariéra|kariéru]]. V osvojení ''k.k.'' lze tak spatřovat nikoliv apriorní předpoklad, ale výsledek vzdělání. Cílem vzdělávacího systému podle tohoto pojetí je eliminace vstupních sociokult. nerovností a vyrovnávání šancí příslušníků jednotlivých spol. vrstev na úspěch. Výchova a vzdělání nereprodukují výchozí spol. nerovnosti, ale naopak potlačují jejich vliv tím, že distribuují ''k.k.'' relativně nezávisle na ekon. a soc. kapitálu. ''K.k.'' díky tomu působí jako prostředek narušování autoreprodukce jednotlivých spol. vrstev a jako jeden z hlavních zdrojů vertikální mobility v reprodukci stratifikačního systému společnosti. (Viz též [[potenciál lidský]].)<br />
<br />
<div class="translations"><br />
<span lang="en">cultural capital</span><br />
<span lang="fr">capital culturel</span><br />
<span lang="de">Kulturkapital</span><br />
<span lang="it">capitale culturale</span><br />
</div><br />
<br />
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Bourdieu, P.'': Cultural Reproduction and Social Reproduction. In: ''Brown, R.'' ed.: Knowledge, Education and Cultural Change. London 1973; ''Bourdieu, P.'' – ''Passeron, J. C.'': Reproduction in Education, Society and Culture. London 1977; ''Maggio, P.'': Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Cultural Participation on the Grades of U.S. High School Students. ''American'' Sociological Review, 1982, č. 2.<br />
<br />
-- ''[[:Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej|Ondřej Hubáček]]''<br /><br />
[[Kategorie:Aut: Hubáček Ondřej]]<br />
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]<br />
[[Kategorie:VSgS]]</div>Admin