https://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Sociologie_hudby&feed=atom&action=historySociologie hudby - Historie editací2024-03-28T19:29:25ZHistorie editací této stránkyMediaWiki 1.31.1https://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Sociologie_hudby&diff=10088&oldid=previmported>Admin: Přidána poslední věta Viz též heslo společnost ludická nebo společnost transkulturní v Petruskových Společnostech (2006)2020-09-21T06:16:59Z<p>Přidána poslední věta Viz též heslo <a href="/w/Spole%C4%8Dnost_ludick%C3%A1_(PSpol)" title="Společnost ludická (PSpol)">společnost ludická</a> nebo <a href="/w/Spole%C4%8Dnost_transkulturn%C3%AD_(PSpol)" title="Společnost transkulturní (PSpol)">společnost transkulturní</a> v <a href="/w/PSpol" title="PSpol">Petruskových Společnostech (2006)</a></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="cs">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Starší verze</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Verze z 21. 9. 2020, 06:16</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l16" >Řádek 16:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Řádek 16:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Oblasti a disciplíny sociologie]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Oblasti a disciplíny sociologie]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/umění a masová kultura]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/umění a masová kultura]]</div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">----</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2"> </td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><span class="see-also">Viz též heslo [[společnost ludická (PSpol)|společnost ludická]] nebo [[společnost transkulturní (PSpol)|společnost transkulturní]] v [[PSpol|Petruskových Společnostech (2006)]]</span><br /></ins></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td></tr>
</table>imported>Adminhttps://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Sociologie_hudby&diff=8483&oldid=prevZRN v 4. 3. 2018, 15:062018-03-04T15:06:45Z<p></p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="cs">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Starší verze</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Verze z 4. 3. 2018, 15:06</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l1" >Řádek 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Řádek 1:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span id="entry">sociologie hudby</span> – zabývá se spol. aspekty hudební kultury, vzájemnými vztahy mezi hudbou a společností v nejrozmanitějších rovinách a podobách. Patří k méně rozvinutým s-gickým disciplínám. První práce s tímto názvem se objevují ve 20. l. 20. st., s-gické aspekty hudby se však zkoumaly již dříve (počínaje 18. st.) v dílech spadajících do oblasti hudební vědy, etnografie, folkloristiky apod. Základy ''s.h.'' položili ''Max Weber'' (spisem ''Die rationalen und soziologischen Grundlage der Musik'', 1921) a ''A. V. Lunačarskij'' (''Voprosy sociologii muzyki'', 1920). V bývalém Československu vytvořil ve 30. l. ''[[Nejedlý Zdeněk|Z. Nejedlý]]'' hist. orientovanou hudebně-s-gickou školu. S-gické aspekty mají i práce ''O. Hostinského'' a ''O. Zicha''. Podobně jako v jiných s-gických disciplínách je i v ''s.h.'' možné produkci rozčlenit podle s-gických směrů. ''T. W. Adorno'' (viz [[škola frankfurtská|frankfurtská škola]]) formuloval již ve 30. l. své představy o strukturální podobnosti hudby a její výstavby se spol. realitou.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span id="entry">sociologie hudby</span> – zabývá se spol. aspekty hudební kultury, vzájemnými vztahy mezi hudbou a společností v nejrozmanitějších rovinách a podobách. Patří k méně rozvinutým s-gickým disciplínám. První práce s tímto názvem se objevují ve 20. l. 20. st., s-gické aspekty hudby se však zkoumaly již dříve (počínaje 18. st.) v dílech spadajících do oblasti hudební vědy, etnografie, folkloristiky apod. Základy ''s.h.'' položili ''Max Weber'' (spisem ''Die rationalen und soziologischen Grundlage der Musik'', 1921) a ''A. V. Lunačarskij'' (''Voprosy sociologii muzyki'', 1920). V bývalém Československu vytvořil ve 30. l. ''[[Nejedlý Zdeněk|Z. Nejedlý]]'' hist. orientovanou hudebně-s-gickou školu. S-gické aspekty mají i práce ''O. Hostinského'' a ''O. Zicha''. Podobně jako v jiných s-gických disciplínách je i v ''s.h.'' možné produkci rozčlenit podle s-gických směrů. ''T. W. Adorno'' (viz [[škola frankfurtská|frankfurtská škola]]) formuloval již ve 30. l. své představy o strukturální podobnosti hudby a její výstavby se spol. realitou.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sociologové hudby se věnují hlavně těmto problémovým okruhům: funkci hudby, struktuře hudební kultury, výstavbě hudebních institucí, soc. struktuře a chování [[publikum|publika]], vzájemným vztahům mezi hudbou a prostředky masové komunikace, hudební orientaci různých spol. vrstev, s-gickým problémům hudebního folklóru atd. V s-gických přístupech je věnována značná pozornost percepční sféře (tedy posluchačům), neboť teprve zde se zhodnocuje činnost obou předchozích sfér, tzn. sféry tvůrčí a distribuční. ''Adorno'' zkušenosti s hudebními posluchači zobecnil do uspořádané typologie. Na nejvyšší místo řadí „experty“, za ně „dobré posluchače“, dále vzdělané konzumenty a konečně jako poslední emocionální posluchače. ''A. Sochor'' člení ''posluchače'' podle stupně jejich aktivního vztahu k hudbě na: ''1.'' pasivní (poslouchající hudbu při pracovních i mimopracovních činnostech, záměrně sledující vysílání rozhlasu a televize, poslouchající desky a magnetofonové pásky, navštěvující koncerty, hudební divadlo a filmy); ''2.'' poloaktivní (čtou o hudbě v běžném i spec. tisku, sbírají desky a pásky, navštěvují přednášky aj.); ''3.'' aktivní (pracují v amatérském kolektivu, studují zpěv a hru na hudební nástroj, tvoří hudbu). ''S.h.'' dnes profitují i četná empir. šetření, tematicky se orientující především na vztah obecenstva ke konkrétním stylově žánrovým oblastem, na oblibu určitých hudebních děl, návštěvu spol. význ. akcí (''Pražské jaro'', ''Porta'', ''Rockfest''), popularitu autorů a interpretů, hudební vkus posluchačů, fungování [[pop-music|pop-music]] atd. Vzhledem k rozmanitosti hudebních děl a k nejednoznačnému chápání jednotlivých žánrů a jiných hudebních termínů využívá s-gický výzkum v těchto případech spec. podobu tzv. [[dotazník zvukový|zvukového dotazníku]]. V bývalém Československu byly realizovány první výzkumy ''s.h.'' již ve 30. l., později koncem 60. l. (''<del class="diffchange diffchange-inline">N</del>. Karbusický'', ''M. Cejp'', ''L. Hrdý''). Značná část těchto výzkumů se realizuje v rámci výzkumů rozhlasu a televize.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Sociologové hudby se věnují hlavně těmto problémovým okruhům: funkci hudby, struktuře hudební kultury, výstavbě hudebních institucí, soc. struktuře a chování [[publikum|publika]], vzájemným vztahům mezi hudbou a prostředky masové komunikace, hudební orientaci různých spol. vrstev, s-gickým problémům hudebního folklóru atd. V s-gických přístupech je věnována značná pozornost percepční sféře (tedy posluchačům), neboť teprve zde se zhodnocuje činnost obou předchozích sfér, tzn. sféry tvůrčí a distribuční. ''Adorno'' zkušenosti s hudebními posluchači zobecnil do uspořádané typologie. Na nejvyšší místo řadí „experty“, za ně „dobré posluchače“, dále vzdělané konzumenty a konečně jako poslední emocionální posluchače. ''A. Sochor'' člení ''posluchače'' podle stupně jejich aktivního vztahu k hudbě na: ''1.'' pasivní (poslouchající hudbu při pracovních i mimopracovních činnostech, záměrně sledující vysílání rozhlasu a televize, poslouchající desky a magnetofonové pásky, navštěvující koncerty, hudební divadlo a filmy); ''2.'' poloaktivní (čtou o hudbě v běžném i spec. tisku, sbírají desky a pásky, navštěvují přednášky aj.); ''3.'' aktivní (pracují v amatérském kolektivu, studují zpěv a hru na hudební nástroj, tvoří hudbu). ''S.h.'' dnes profitují i četná empir. šetření, tematicky se orientující především na vztah obecenstva ke konkrétním stylově žánrovým oblastem, na oblibu určitých hudebních děl, návštěvu spol. význ. akcí (''Pražské jaro'', ''Porta'', ''Rockfest''), popularitu autorů a interpretů, hudební vkus posluchačů, fungování [[pop-music|pop-music]] atd. Vzhledem k rozmanitosti hudebních děl a k nejednoznačnému chápání jednotlivých žánrů a jiných hudebních termínů využívá s-gický výzkum v těchto případech spec. podobu tzv. [[dotazník zvukový|zvukového dotazníku]]. V bývalém Československu byly realizovány první výzkumy ''s.h.'' již ve 30. l., později koncem 60. l. (''<ins class="diffchange diffchange-inline">V</ins>. Karbusický'', ''M. Cejp'', ''L. Hrdý''). Značná část těchto výzkumů se realizuje v rámci výzkumů rozhlasu a televize.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><div class="translations"></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><div class="translations"></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l10" >Řádek 10:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Řádek 10:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div></div></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span class="section_title">Literatura:</span> ''Adorno, T. W.'': Einleitung in die Musiksoziologie. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1968; ''Bek, M.'': Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc 1993; ''Hudební<del class="diffchange diffchange-inline">'' </del>sociologie a hudební výchova. Česká hudební společnost<del class="diffchange diffchange-inline">. </del>Praha 1982; ''Kaden, Ch.'': Musiksoziologie. Neue Musik. Berlin 1984; ''Supicić, I.'': Wstęp do socjologii muzyki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1969.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span class="section_title">Literatura:</span> ''Adorno, T. W.'': Einleitung in die Musiksoziologie. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1968; ''Bek, M.'': Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc 1993; ''Hudební sociologie a hudební výchova<ins class="diffchange diffchange-inline">''</ins>. Česká hudební společnost<ins class="diffchange diffchange-inline">, </ins>Praha 1982; ''Kaden, Ch.'': Musiksoziologie. Neue Musik. Berlin 1984; ''Supicić, I.'': Wstęp do socjologii muzyki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1969.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''[[:Kategorie:Aut: Foret Miroslav|Miroslav Foret]]''<br /></div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''[[:Kategorie:Aut: Foret Miroslav|Miroslav Foret]]''<br /></div></td></tr>
</table>ZRNhttps://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Sociologie_hudby&diff=7092&oldid=prevAdmin: finalizován tvar zápisu autorů hesel2017-12-11T16:03:29Z<p>finalizován tvar zápisu autorů hesel</p>
<table class="diff diff-contentalign-left" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="cs">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">← Starší verze</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">Verze z 11. 12. 2017, 16:03</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l12" >Řádek 12:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Řádek 12:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span class="section_title">Literatura:</span> ''Adorno, T. W.'': Einleitung in die Musiksoziologie. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1968; ''Bek, M.'': Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc 1993; ''Hudební'' sociologie a hudební výchova. Česká hudební společnost. Praha 1982; ''Kaden, Ch.'': Musiksoziologie. Neue Musik. Berlin 1984; ''Supicić, I.'': Wstęp do socjologii muzyki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1969.</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><span class="section_title">Literatura:</span> ''Adorno, T. W.'': Einleitung in die Musiksoziologie. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1968; ''Bek, M.'': Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc 1993; ''Hudební'' sociologie a hudební výchova. Česká hudební společnost. Praha 1982; ''Kaden, Ch.'': Musiksoziologie. Neue Musik. Berlin 1984; ''Supicić, I.'': Wstęp do socjologii muzyki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1969.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del class="diffchange diffchange-inline">-- </del>''[[:Kategorie:Aut: Foret Miroslav|Miroslav Foret]]''<br /></div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>''[[:Kategorie:Aut: Foret Miroslav|Miroslav Foret]]''<br /></div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Aut: Foret Miroslav]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Aut: Foret Miroslav]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Oblasti a disciplíny sociologie]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Oblasti a disciplíny sociologie]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/umění a masová kultura]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:Terminologie/umění a masová kultura]]</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategorie:VSgS]]</div></td></tr>
</table>Adminhttps://encyklopedie.soc.cas.cz/core/index.php?title=Sociologie_hudby&diff=3282&oldid=prevAdmin: import na produkční server2017-12-10T16:56:22Z<p>import na produkční server</p>
<p><b>Nová stránka</b></p><div><span id="entry">sociologie hudby</span> – zabývá se spol. aspekty hudební kultury, vzájemnými vztahy mezi hudbou a společností v nejrozmanitějších rovinách a podobách. Patří k méně rozvinutým s-gickým disciplínám. První práce s tímto názvem se objevují ve 20. l. 20. st., s-gické aspekty hudby se však zkoumaly již dříve (počínaje 18. st.) v dílech spadajících do oblasti hudební vědy, etnografie, folkloristiky apod. Základy ''s.h.'' položili ''Max Weber'' (spisem ''Die rationalen und soziologischen Grundlage der Musik'', 1921) a ''A. V. Lunačarskij'' (''Voprosy sociologii muzyki'', 1920). V bývalém Československu vytvořil ve 30. l. ''[[Nejedlý Zdeněk|Z. Nejedlý]]'' hist. orientovanou hudebně-s-gickou školu. S-gické aspekty mají i práce ''O. Hostinského'' a ''O. Zicha''. Podobně jako v jiných s-gických disciplínách je i v ''s.h.'' možné produkci rozčlenit podle s-gických směrů. ''T. W. Adorno'' (viz [[škola frankfurtská|frankfurtská škola]]) formuloval již ve 30. l. své představy o strukturální podobnosti hudby a její výstavby se spol. realitou.<br />
<br />
Sociologové hudby se věnují hlavně těmto problémovým okruhům: funkci hudby, struktuře hudební kultury, výstavbě hudebních institucí, soc. struktuře a chování [[publikum|publika]], vzájemným vztahům mezi hudbou a prostředky masové komunikace, hudební orientaci různých spol. vrstev, s-gickým problémům hudebního folklóru atd. V s-gických přístupech je věnována značná pozornost percepční sféře (tedy posluchačům), neboť teprve zde se zhodnocuje činnost obou předchozích sfér, tzn. sféry tvůrčí a distribuční. ''Adorno'' zkušenosti s hudebními posluchači zobecnil do uspořádané typologie. Na nejvyšší místo řadí „experty“, za ně „dobré posluchače“, dále vzdělané konzumenty a konečně jako poslední emocionální posluchače. ''A. Sochor'' člení ''posluchače'' podle stupně jejich aktivního vztahu k hudbě na: ''1.'' pasivní (poslouchající hudbu při pracovních i mimopracovních činnostech, záměrně sledující vysílání rozhlasu a televize, poslouchající desky a magnetofonové pásky, navštěvující koncerty, hudební divadlo a filmy); ''2.'' poloaktivní (čtou o hudbě v běžném i spec. tisku, sbírají desky a pásky, navštěvují přednášky aj.); ''3.'' aktivní (pracují v amatérském kolektivu, studují zpěv a hru na hudební nástroj, tvoří hudbu). ''S.h.'' dnes profitují i četná empir. šetření, tematicky se orientující především na vztah obecenstva ke konkrétním stylově žánrovým oblastem, na oblibu určitých hudebních děl, návštěvu spol. význ. akcí (''Pražské jaro'', ''Porta'', ''Rockfest''), popularitu autorů a interpretů, hudební vkus posluchačů, fungování [[pop-music|pop-music]] atd. Vzhledem k rozmanitosti hudebních děl a k nejednoznačnému chápání jednotlivých žánrů a jiných hudebních termínů využívá s-gický výzkum v těchto případech spec. podobu tzv. [[dotazník zvukový|zvukového dotazníku]]. V bývalém Československu byly realizovány první výzkumy ''s.h.'' již ve 30. l., později koncem 60. l. (''N. Karbusický'', ''M. Cejp'', ''L. Hrdý''). Značná část těchto výzkumů se realizuje v rámci výzkumů rozhlasu a televize.<br />
<br />
<div class="translations"><br />
<span lang="en">sociology of music</span><br />
<span lang="fr">sociologie de la musique</span><br />
<span lang="de">Musiksoziologie</span><br />
<span lang="it">sociologia della musica</span><br />
</div><br />
<br />
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Adorno, T. W.'': Einleitung in die Musiksoziologie. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1968; ''Bek, M.'': Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc 1993; ''Hudební'' sociologie a hudební výchova. Česká hudební společnost. Praha 1982; ''Kaden, Ch.'': Musiksoziologie. Neue Musik. Berlin 1984; ''Supicić, I.'': Wstęp do socjologii muzyki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1969.<br />
<br />
-- ''[[:Kategorie:Aut: Foret Miroslav|Miroslav Foret]]''<br /><br />
[[Kategorie:Aut: Foret Miroslav]]<br />
[[Kategorie:Oblasti a disciplíny sociologie]]<br />
[[Kategorie:Terminologie/umění a masová kultura]]<br />
[[Kategorie:VSgS]]</div>Admin