„haló-efekt“

Verze z 10. 12. 2017, 17:53, kterou vytvořil Admin (diskuse | příspěvky) (import na produkční server)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

„haló-efekt“ – psychol. mechanismus ovlivňující soc. percepci, spočívající v tom, že při výskytu nového nebo silného podnětu dochází k potlačení podnětů doprovázejících a ke generalizaci vjemu, bráníci adekvátní diferenciaci dalších podnětů. Při vnímání druhých osob to může vést k převládnutí prvního dojmu, bez relevantní zkušenosti (např. podle oblečení apod.). H.e. působí metodol. problémy zejm. při přímém pozorování, protože pozorovatel může podlehnout apriorní či první představě o zkoumané osobě (zejm. neuvědomovaným sympatiím nebo antipatiím). H.e. může ovšem podlehnout i respondent na základě nevhodného postupu tazatele při interview, prvních (nepříjemných či příjemných) otázek v dotazníku, nevhodné informace o s-gickém výzkumu jako takovém apod.

hallo-effect halo-effet hallo-Effekt efetto di alone

-- Jiří Buriánek