„haló-efekt“: Porovnání verzí

(import na produkční server)
 
m (finalizován tvar zápisu autorů hesel)
 
Řádek 8: Řádek 8:
 
</div>
 
</div>
  
-- ''[[:Kategorie:Aut: Buriánek Jiří|Jiří Buriánek]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Buriánek Jiří|Jiří Buriánek]]''<br />
 
[[Kategorie:Aut: Buriánek Jiří|Haló-efekt]]
 
[[Kategorie:Aut: Buriánek Jiří|Haló-efekt]]
 
[[Kategorie:Metodologie/metodologie empirického výzkumu|Haló-efekt]]
 
[[Kategorie:Metodologie/metodologie empirického výzkumu|Haló-efekt]]
 
[[Kategorie:VSgS|Haló-efekt]]
 
[[Kategorie:VSgS|Haló-efekt]]

Aktuální verze z 11. 12. 2017, 18:02

„haló-efekt“ – psychol. mechanismus ovlivňující soc. percepci, spočívající v tom, že při výskytu nového nebo silného podnětu dochází k potlačení podnětů doprovázejících a ke generalizaci vjemu, bráníci adekvátní diferenciaci dalších podnětů. Při vnímání druhých osob to může vést k převládnutí prvního dojmu, bez relevantní zkušenosti (např. podle oblečení apod.). H.e. působí metodol. problémy zejm. při přímém pozorování, protože pozorovatel může podlehnout apriorní či první představě o zkoumané osobě (zejm. neuvědomovaným sympatiím nebo antipatiím). H.e. může ovšem podlehnout i respondent na základě nevhodného postupu tazatele při interview, prvních (nepříjemných či příjemných) otázek v dotazníku, nevhodné informace o s-gickém výzkumu jako takovém apod.

hallo-effect halo-effet hallo-Effekt efetto di alone

Jiří Buriánek