Egoismus rozumný: Porovnání verzí

(import na produkční server)
 
imported>Admin
(Přidána poslední věta Viz též heslo společnost slušnáPetruskových Společnostech (2006))
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Berďajev, N. A.'': Istoki i smysl russkogo kommunizma. Moskva 1990; ''Černyševskij, N. G.'': Polnoje sobranije sočiněnij. Sv. 11. Moskva 1951; ''Masaryk, T. G.'': Rusko a Evropa. Studie o duchovních proudech v Rusku. Sv. II. Praha 1933.
 
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Berďajev, N. A.'': Istoki i smysl russkogo kommunizma. Moskva 1990; ''Černyševskij, N. G.'': Polnoje sobranije sočiněnij. Sv. 11. Moskva 1951; ''Masaryk, T. G.'': Rusko a Evropa. Studie o duchovních proudech v Rusku. Sv. II. Praha 1933.
  
-- ''[[:Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav|Miloslav Petrusek]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav|Miloslav Petrusek]]''<br />
 
[[Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav]]
 
[[Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav]]
 
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]
 
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]
 +
----
 +
<span class="see-also">Viz též heslo [[společnost slušná (PSpol)|společnost slušná]] v [[PSpol|Petruskových Společnostech (2006)]]</span><br />
 
[[Kategorie:VSgS]]
 
[[Kategorie:VSgS]]

Aktuální verze z 21. 9. 2020, 07:16

egoismus rozumný – (z fr. égoisme, a to z lat. ego = já) – etická koncepce, poprvé formulovaná fr. osvícenci 18. st., podle níž je správně pojatý osobní zájem a rozumná sebeláska (P. H. D. Holbach) zákl. ctností. Koncepci e.r. význ. rozvinul a učinil jádrem své s-gicko-etické koncepce N. G. Černyševskij, který ideu e.r. zasadil do kontextu své obecné představy přeměny Ruska. E.r. má motivovat k tomu, aby lidé byli schopni ve vlastním zájmu sebeobětování, aby se orientovali na vzdálenější gratifikace a odložené odměny. Podle e.r. mají být lidské činy v dokonalém souladu s vnitřními pohnutkami. Ačkoliv e.r. vyrůstá z inspirací etického utilitarismu a ekon. uvažování A. Smitha, je argumentován spíše moralistně a veden láskou k dobru. Podle Černyševského e.r. ustavuje harmonii mezi osobními a společenskými zájmy tím, že vede individuum k svobodnému podřízení se společné věci. Na úspěchu této společné věci, který však sám může být časově vzdálený, nakonec totiž profituje i soukromý zájem individua. T. G. Masaryk poukázal na to, že Černyševskij sám svůj radikální e.r. modifikoval tvrzením, že člověku je od přírody vrozena nesobecká, neinteresovaná, přímá láska k bližnímu. Radikální e.r. sdílel spíše D. I. Pisarev, liter. karikaturu e.r. podal F. M. Dostojevskij v teorii Lužina, jednoho z protagonistů románu Zločin a trest.

reasonable egoism égoïsme raisonnable vernünftiger Egoismus egoismo ragionevole

Literatura: Berďajev, N. A.: Istoki i smysl russkogo kommunizma. Moskva 1990; Černyševskij, N. G.: Polnoje sobranije sočiněnij. Sv. 11. Moskva 1951; Masaryk, T. G.: Rusko a Evropa. Studie o duchovních proudech v Rusku. Sv. II. Praha 1933.

Miloslav Petrusek


Viz též heslo společnost slušnáPetruskových Společnostech (2006)