Resentiment: Porovnání verzí

m (finalizován tvar zápisu autorů hesel)
 
Řádek 1: Řádek 1:
<span id="entry">resentiment</span> – (z fr. ressentiment = rozhořčení, hněv, zatrpklost) – složitý psych. stav, který zahrnuje tři složky: ''1.'' rozptýlené emoce nenávisti, závisti a nepřátelství, hostility; ''2.'' pocit nemožnosti aktivně tyto emoce vyjádřit, a to především ve vztahu k osobám a vrstvám, které je vyvolávají; ''3.'' neustále opakovanou zkušenost a zážitek této nemožnosti a bezmoci. ''R.'' je vnitřně rozporný stav, protože obsahuje nespokojenost a hněv, současně však nepředstavuje snahu o změnu hodnot. Přirovnává se ke kyselým hroznům z bajky o lišce a vráně, protože v ''r.'' se navenek odmítá to, co se potajmu vlastně žádá. Ve filozofii rozšířil užití pojmu ''r.'' ve specif. významu ''F. Nietzsche''. S-gicky jej rozpracoval především ''M. Scheller'' v práci ''Das Ressentiment im Aufbau der Moral'' z r. 1912. Analýzou původního ''Schelerova'' pojetí ''r.'' se zabýval v r. 1942 ''V. J. McGill'', který v něm nachází dokonce některé prototypy nacistických koncepcí, elementy antidemokratičnosti, současně však také řadu geniálně intuitivních idejí. V rozboru ''S. Ranulfa'' z r. 1938 se zdůrazňuje podcenění úlohy soc. struktury při tvorbě a zpevňování ''r.'' Koncept ''r.'' používá také ''R. K. Merton'', který jej staví do opozice vůči svému pojetí vzpoury či rebelie jako jednoho z adaptačních mechanismů (viz [[retreatismus]]). Pojetí ''r.'' bylo rozpracováno v kontextu ''Schellerovy'' fenomenologické teorie morálky a emocí a s-gie vědění; jeho souvislost s pozdějšími koncepcemi [[frustrace]], [[agrese]] a [[deprivace relativní|relativní deprivace]] je nápadná.
+
<span id="entry">resentiment</span> – (z fr. ressentiment = rozhořčení, hněv, zatrpklost) – složitý psych. stav, který zahrnuje tři složky: ''1.'' rozptýlené emoce nenávisti, závisti a nepřátelství, hostility; ''2.'' pocit nemožnosti aktivně tyto emoce vyjádřit, a to především ve vztahu k osobám a vrstvám, které je vyvolávají; ''3.'' neustále opakovanou zkušenost a zážitek této nemožnosti a bezmoci. ''R.'' je vnitřně rozporný stav, protože obsahuje nespokojenost a hněv, současně však nepředstavuje snahu o změnu hodnot. Přirovnává se ke kyselým hroznům z bajky o lišce a vráně, protože v ''r.'' se navenek odmítá to, co se potajmu vlastně žádá. Ve filozofii rozšířil užití pojmu ''r.'' ve specif. významu ''F. Nietzsche''. S-gicky jej rozpracoval především ''M. Scheler'' v práci ''Das Ressentiment im Aufbau der Moral'' z r. 1912. Analýzou původního ''Schelerova'' pojetí ''r.'' se zabýval v r. 1942 ''V. J. McGill'', který v něm nachází dokonce některé prototypy nacistických koncepcí, elementy antidemokratičnosti, současně však také řadu geniálně intuitivních idejí. V rozboru ''S. Ranulfa'' z r. 1938 se zdůrazňuje podcenění úlohy soc. struktury při tvorbě a zpevňování ''r.'' Koncept ''r.'' používá také ''R. K. Merton'', který jej staví do opozice vůči svému pojetí vzpoury či rebelie jako jednoho z adaptačních mechanismů (viz [[retreatismus]]). Pojetí ''r.'' bylo rozpracováno v kontextu ''Schelerovy'' fenomenologické teorie morálky a emocí a s-gie vědění; jeho souvislost s pozdějšími koncepcemi [[frustrace]], [[agrese]] a [[deprivace relativní|relativní deprivace]] je nápadná.
  
 
<div class="translations">
 
<div class="translations">
Řádek 8: Řádek 8:
 
</div>
 
</div>
  
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Scheller, M.'': Vom Umsturz der Werte. Zur Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von Liebe und Hass. Berlin 1913; ''Wojtyla, K.'': Ocena zbudowania etyki chrześcijanskiej przy założeniach systemu M. Schelera. Lublin 1959.
+
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Scheler, M.'': Vom Umsturz der Werte. Zur Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von Liebe und Hass. Berlin 1913; ''Wojtyla, K.'': Ocena zbudowania etyki chrześcijanskiej przy założeniach systemu M. Schelera. Lublin 1959.
  
 
''[[:Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav|Miloslav Petrusek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav|Miloslav Petrusek]]''<br />

Aktuální verze z 3. 3. 2018, 14:24

resentiment – (z fr. ressentiment = rozhořčení, hněv, zatrpklost) – složitý psych. stav, který zahrnuje tři složky: 1. rozptýlené emoce nenávisti, závisti a nepřátelství, hostility; 2. pocit nemožnosti aktivně tyto emoce vyjádřit, a to především ve vztahu k osobám a vrstvám, které je vyvolávají; 3. neustále opakovanou zkušenost a zážitek této nemožnosti a bezmoci. R. je vnitřně rozporný stav, protože obsahuje nespokojenost a hněv, současně však nepředstavuje snahu o změnu hodnot. Přirovnává se ke kyselým hroznům z bajky o lišce a vráně, protože v r. se navenek odmítá to, co se potajmu vlastně žádá. Ve filozofii rozšířil užití pojmu r. ve specif. významu F. Nietzsche. S-gicky jej rozpracoval především M. Scheler v práci Das Ressentiment im Aufbau der Moral z r. 1912. Analýzou původního Schelerova pojetí r. se zabýval v r. 1942 V. J. McGill, který v něm nachází dokonce některé prototypy nacistických koncepcí, elementy antidemokratičnosti, současně však také řadu geniálně intuitivních idejí. V rozboru S. Ranulfa z r. 1938 se zdůrazňuje podcenění úlohy soc. struktury při tvorbě a zpevňování r. Koncept r. používá také R. K. Merton, který jej staví do opozice vůči svému pojetí vzpoury či rebelie jako jednoho z adaptačních mechanismů (viz retreatismus). Pojetí r. bylo rozpracováno v kontextu Schelerovy fenomenologické teorie morálky a emocí a s-gie vědění; jeho souvislost s pozdějšími koncepcemi frustrace, agrese a relativní deprivace je nápadná.

resentment ressentiment Ressentiment risentimento

Literatura: Scheler, M.: Vom Umsturz der Werte. Zur Phänomenologie und Theorie der Sympathiegefühle und von Liebe und Hass. Berlin 1913; Wojtyla, K.: Ocena zbudowania etyki chrześcijanskiej przy założeniach systemu M. Schelera. Lublin 1959.

Miloslav Petrusek