Tolerance represivní: Porovnání verzí

(import na produkční server)
 
m (finalizován tvar zápisu autorů hesel)
 
Řádek 10: Řádek 10:
 
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Marcuse, H.'': One Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Routledge and Kegan Paul. London 1964.
 
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Marcuse, H.'': One Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Routledge and Kegan Paul. London 1964.
  
-- ''[[:Kategorie:Aut: Keller Jan|Jan Keller]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Keller Jan|Jan Keller]]''<br />
 
[[Kategorie:Aut: Keller Jan]]
 
[[Kategorie:Aut: Keller Jan]]
 
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]
 
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]
 
[[Kategorie:VSgS]]
 
[[Kategorie:VSgS]]

Aktuální verze z 11. 12. 2017, 18:03

tolerance represivní – (z lat. reprimere = potlačovat, zatlačovat) – představuje mechanismus manipulace založený na benevolenci vůči otevřenému protestu. Ponechává protestujícím iluzi jejich suverenity a garantuje jim beztrestnost, aniž je kdokoliv zavázán k nápravě skutečností, proti nimž byl protest veden. Tolerance protestu umožňuje minimalizovat jeho účinnost. Mechanismus t.r. posiluje konformitu populace s existujícím mocenským uspořádáním, neboť jí ponechává více či méně iluzorní pocit spoluúčasti. Umožňuje zapojit protestující a nespokojené skupiny do hry, jejíž pravidla ani výsledek nemohou ovlivnit. H. Marcuse, jenž pojem t.r. rozpracoval, konstatuje, že tuto taktiku iluzorních ústupků si mohou dovolit praktikovat pouze společnosti s dostatečně rozvinutým tech. a ekon. potenciálem. Chudší společnosti se naproti tomu opírají zpravidla o represi otevřenou.

repressive tolerance tolérance répressive repressive Toleranz tolleranza repressiva

Literatura: Marcuse, H.: One Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Routledge and Kegan Paul. London 1964.

Jan Keller