Spotřeba prestižní: Porovnání verzí

(import na produkční server)
 
imported>Admin
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádek 10: Řádek 10:
 
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Veblen, T. B.'': The Theory of the Leisure Class. London 1899.
 
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Veblen, T. B.'': The Theory of the Leisure Class. London 1899.
  
-- ''[[:Kategorie:Aut: Večerník Jiří|Jiří Večerník]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Večerník Jiří|Jiří Večerník]]''<br />
 
[[Kategorie:Aut: Večerník Jiří]]
 
[[Kategorie:Aut: Večerník Jiří]]
 
[[Kategorie:Terminologie/ekonomické jevy a přístupy]]
 
[[Kategorie:Terminologie/ekonomické jevy a přístupy]]
 +
----
 +
<span class="see-also">Viz též heslo [[společnost masového turismu (PSpol)|společnost masového turismu]] nebo [[společnost tolerantní hojnosti (PSpol)|společnost tolerantní hojnosti]] v [[PSpol|Petruskových Společnostech (2006)]]</span><br />
 
[[Kategorie:VSgS]]
 
[[Kategorie:VSgS]]

Aktuální verze z 21. 9. 2020, 07:17

spotřeba prestižní – v obecné formulaci spotřeba, v níž vlastnictví věci převládá nad jejím užitím, nákladnost nad funkcí, kde potřeba ukázat se (mít) převládá nad potřebou vlastního uspokojení (být). Jde o deformaci, hypertrofizaci soc. funkce spotřeby, která však může být i důsledkem jejího přezírání a zneuznání. S.p., resp. spotřeba demonstrativní je nepochybně stará jako lidstvo samo, její konceptualizaci však lze vztáhnout k T. B. Veblenovi, který ukázal, že samo bohatství nestačí ke vzbuzení úcty: k tomu musí být dáno i patřičně na odiv. Tak se vytváří „nápadná spotřeba“ (conspicuous consumption), nápadný volný čas (conspicuous leisure), nápadná abstinence od práce jako „počestná a záslužná činnost“ a zdroj všeobecné úcty k vládnoucí „leisure class“ (viz třída zahálčivá). Statusové symboly ve společnosti masové spotřeby nezůstávají ovšem stejné, nýbrž „prýští“ dolů (trickle effect) po stratifikační pyramidě, čímž se vytváří iluze soc. mobility: populace zůstává stát, hierarchie spotřebních vzorců se však mění. Striktně vzato, s.p. zahrnuje rozsáhlé oblasti módního odívání, automobilismus, spotřební elektroniku, kosmetiku atd. V minulosti byl tento koncept nadměrně ideologizován a zbaven svého relativního a s-gického významu (viz sociologie spotřeby).

prestige consumption comsommation prestigieuse Prestigekonsum consumo di prestigio

Literatura: Veblen, T. B.: The Theory of the Leisure Class. London 1899.

Jiří Večerník


Viz též heslo společnost masového turismu nebo společnost tolerantní hojnostiPetruskových Společnostech (2006)