Chování spotřební: Porovnání verzí

(import na produkční server)
 
imported>Admin
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádek 8: Řádek 8:
 
</div>
 
</div>
  
-- ''[[:Kategorie:Aut: Komárková Růžena|Růžena Komárková]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Komárková Růžena|Růžena Komárková]]''<br />
 
[[Kategorie:Aut: Komárková Růžena]]
 
[[Kategorie:Aut: Komárková Růžena]]
 
[[Kategorie:Terminologie/ekonomické jevy a přístupy]]
 
[[Kategorie:Terminologie/ekonomické jevy a přístupy]]
 
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]
 
[[Kategorie:Terminologie/akční, interakční a regulativní sociální atributy, mechanismy, role, kompetence]]
 +
----
 +
<span class="see-also">Viz též heslo [[společnost mcdonaldizovaná (PSpol)|společnost mcdonaldizovaná]] nebo [[společnost zahazující (PSpol)|společnost zahazující]] v [[PSpol|Petruskových Společnostech (2006)]]</span><br />
 
[[Kategorie:VSgS]]
 
[[Kategorie:VSgS]]

Aktuální verze z 21. 9. 2020, 07:16

chování spotřební – pojem zahrnující všechny organizované aktivity člověka, které vznikají a uskutečňují se ve vztahu k trhu spotřebního zboží a služeb poskytovaných na trhu. Spotřebitel je tedy širší pojem než zákazník. Spotřebitelem je člověk i v případě, kdy sám zboží na trhu nekupuje, pouze je užívá nebo spotřebovává. Spotřebitelem se stává člověk vlastně v okamžiku zrození a jeho ch.s. se neustále mění a vyvíjí v přímé závislosti na jeho měnících se schopnostech a potřebách. Ch.s. se člení: 1. podle ontogenetických fází vývoje člověka na ch.s. vztahující se k dětství, adolescenci, rané dospělosti, zralé dospělosti a stáří; 2. podle předmětu spotřeby na ch.s. týkající se výživy, odívání, bydlení, volného času atd. Ch.s. je určováno hodnotovými preferencemi a potřebami jednotlivců, kteří tímto ovlivňují chování producentů. Modelovým předpokladem tržní ekonomiky je suverenita spotřebitele, tj. stav, kdy se produkce orientuje na jeho preference. Skutečná existence této suverenity byla zpochybněna v teorii masové kultury, zvl. v pracích frankfurtské školy. Ch.s. se zkoumá zejm. v rámci výzkumu trhu.

consumer behaviour comportement de consommation Konsumentenverhalten comportamento di consumo

Růžena Komárková


Viz též heslo společnost mcdonaldizovaná nebo společnost zahazujícíPetruskových Společnostech (2006)