Sociologie kognitivní: Porovnání verzí
(import na produkční server) |
m (finalizován tvar zápisu autorů hesel) |
||
Řádek 10: | Řádek 10: | ||
<span class="section_title">Literatura:</span> ''Cicourel, A. V.'': Cognitive Sociology. Language and Meaning in Social Interaction. New York 1974. | <span class="section_title">Literatura:</span> ''Cicourel, A. V.'': Cognitive Sociology. Language and Meaning in Social Interaction. New York 1974. | ||
− | + | ''[[:Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav|Miloslav Petrusek]]''<br /> | |
[[Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav]] | [[Kategorie:Aut: Petrusek Miloslav]] | ||
[[Kategorie:Směry, školy, teorie a koncepce sociologického a sociálního myšlení]] | [[Kategorie:Směry, školy, teorie a koncepce sociologického a sociálního myšlení]] | ||
[[Kategorie:VSgS]] | [[Kategorie:VSgS]] |
Aktuální verze z 11. 12. 2017, 17:03
sociologie kognitivní – (z lat. cognitio = poznávání) – jeden ze směrů tzv. interpretativní sociologie nebo kvalitativní sociologie, jemuž dal jméno a tematickou orientaci především Aaron V. Cicourel. Zákl. tématy s.k. jsou: role každodenního vědění v sociální interakci, způsoby osvojování a používání jazyka, jazyková kompetence soc. aktérů, vztah jazyka každodenní komunikace a věd. jazyka s-gie, interakce mezi aktérem, tj. účastníkem reálného soc. procesu, a pozorovatelem, analýza interakčních strategií apod. Porozumění kognitivním procesům je podstatné pro porozumění tomu, jak se ustavují normativní pravidla, která jsou pak základem utváření sociální struktury. Člověk je v s.k. pokládán za kompetentního experta v soc. otázkách, úkolem s-gie je proto propojit s-gické vědění s každodenními aktivitami a s běžným věděním a poznáváním. S.k. se někdy pokládá za součást etnometodologie.
cognitive sociology sociologie cognitive kognitive Soziologie sociologia cognitiva
Literatura: Cicourel, A. V.: Cognitive Sociology. Language and Meaning in Social Interaction. New York 1974.