Učitel: Porovnání verzí
(import na produkční server) |
m (finalizován tvar zápisu autorů hesel) |
||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
</div> | </div> | ||
− | + | ''[[:Kategorie:Aut: Čermák Vladimír|Vladimír Čermák]]''<br /> | |
[[Kategorie:Aut: Čermák Vladimír]] | [[Kategorie:Aut: Čermák Vladimír]] | ||
[[Kategorie:Terminologie/výchova, vzdělání a povolání]] | [[Kategorie:Terminologie/výchova, vzdělání a povolání]] | ||
[[Kategorie:VSgS]] | [[Kategorie:VSgS]] |
Aktuální verze z 11. 12. 2017, 17:03
učitel – tradiční spol. role a zároveň profese, jejíž náplní je bezprostřední výchovně-vzdělávací činnost. Je úzce svázána s institucí školy a žáků (resp. studentů), ale může být vykonávána i v jiném vzdělávacím zařízení nebo zcela individuálně. Povolání u. bylo známé již ve starověku. Ve většině společností mělo značnou prestiž. Název u. v přeneseném slova smyslu se používá k pojmenování někoho, kdo vzbuzuje úctu vysokými znalostmi i ochotou a schopností tyto znalosti předávat jiným. Vykonávání funkce u. předpokládá autoritu a také specif., tzv. pedagogické dovednosti, protože je spojeno s mechanismy přinucení v rámci procesu učení (funkce u. ale není nezbytnou složkou tohoto procesu). Povolání u. vyžaduje náročnou kvalifikační přípravu, což souvisí s relativně složitou hierarchií typů učitelského povolání, vyjádřenou i přiznáváním titulů. V sociometrických výzkumech se zkoumá interakce „učitel – žák“, resp. interakce „učitel – skupina žáků (třída)“, jejíž charakter je důležitý i z hlediska efektivity učebního procesu. Tato interakce i zvládání role u. nabývají podob kulturního vzoru. „Sociologie učitele“ je oblastí sociologie vzdělání a sociologie výchovy, která se stále více osamostatňuje. Způsoby profesního zvládnutí učebního a výchovného procesu u. se zabývá pedagogika.
teacher instituteur, maître d'école Lehrer insegnante